0
0

چرا ویندوز ۱۱ از چندین پردازنده پشتیبانی نمی‌کند؟

چرا ویندوز ۱۱ از چندین پردازنده پشتیبانی نمی‌کند؟
\n

به غیر از دردسرهای مربوط به چیپ TPM 2.0 که کاربران را برای نصب ویندوز ۱۱ به دردسر انداخته، برای بهره‌گیری از این سیستم‌عامل باید کامپیوتر شما حداقل دارای پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل با سری ۲۰۰۰ رایزن AMD باشد. مایکروسافت در مورد اعمال این محدودیت مهم هنوز توضیحات روشنی ارائه نداده و باید ببینیم آیا در نهایت این محدودیت‌ها باقی می‌مانند یا نه. در این میان باید این سوال را بپرسیم که چرا تعداد ویندوز ۱۱ از تعداد قابل توجهی از پردازنده‌ها پشتیبانی نمی‌کند؟
کدام پردازنده‌ها می‌توانند ویندوز ۱۱ را اجرا کنند؟

\n\n\n\n

ویندوز 11

\n\n\n\n

بلافاصله پس از معرفی ویندوز ۱۱، مایکروسافت چندین لیست متفاوت را به‌عنوان نیازمندی‌های مربوط به نصب این سیستم‌عامل ارائه کرد. با این حال پس از چند روز، رویکرد روابط عمومی این شرکت روشن‌تر شد. طبق اعلام این شرکت، ویندوز ۱۱ فقط از این پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کند:

\n\n\n\n
پردازنده‌های اینتل: نسل هشتم یا جدیدتر (لیست کامل پردازنده‌های اینتل پشتیبانی شده)\nپردازنده‌های AMD: سری ۲۰۰۰ رایزن یا جدیدتر (لیست کامل پردازنده‌های AMD پشتیبانی شده)
\n\n\n\n

باید خاطرنشان کنیم اینتل در سال ۲۰۱۷ از نسل هشتم پردازنده‌های خود رونمایی کرد و AMD هم در سال ۲۰۱۸ پردازنده‌های سری ۲۰۰۰ رایزن را به دست کاربران رساند. با توجه به اینکه ویندوز ۱۰ از تقریبا تمام پردازنده‌های سازگار با ویندوز ۷ پشتیبانی می‌کرد، این یک تغییر بسیار مهم محسوب می‌شود و میلیون‌ها کاربر نمی‌توانند از ویندوز ۱۱ بهره ببرند.
آیا برای پردازنده‌های قدیمی‌تر می‌توانیم امیدوار باشیم؟

\n\n\n\n

ویندوز 11

\n\n\n\n

در یکی از لیست‌هایی که مایکروسافت منتشر کرده بود، شاهد نام برخی از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل نیز بودیم. به طور مشخص، مایکروسافت گفته بود که این دسته از کاربران می‌توانند ویندوز ۱۱ را نصب کنند ولی در فرایند نصب به آن‌ها هشدار داده می‌شود که این پردازنده‌ها به طور کامل با ویندوز ۱۱ سازگار نیستند و به آن‌ها توصیه می‌شود که نسل جدید ویندوز را نصب نکنند.

\n\n\n\n

مایکروسافت اعلام کرده که از طریق نسخه‌ی پیش‌نمایش این سیستم‌عامل، سازگاری آن را با پردازنده‌های نسل هفتم اینتل و نسل اول رایزن AMD بررسی می‌کند. البته در بیانیه‌ی مایکروسافت در رابطه با این موضوع هم به روشنی توضیح نداده است. به‌عنوان مثال معلوم نیست که آیا در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش‌ها، فقط بخشی از سیستم‌های مبتنی بر این پردازنده‌ها می‌توانند ویندوز ۱۱ را نصب کنند یا اینکه تمام آن‌ها قادر به انجام چنین کاری هستند؟

\n\n\n\n

ویندوز 11

\n\n\n\n

علاوه بر این، در نسخه‌ی اولیه‌ی پست مربوط به این موضوع آمده بود که سیستم‌های دارای پردازنده‌های نسل ششم اینتل و نسل‌های قدیمی‌تر از سری رایزن AMD به هیچ عنوان با ویندوز ۱۱ سازگار نیستند. اما مایکروسافت خیلی زود این بخش از متن را بدون ارائه‌ی هیچ توضیحی حذف کرد. بنابراین معلوم نیست که آیا در نهایت مایکروسافت نظر خود را برای پشتیبانی از این پردازنده‌های قدیمی‌تر تغییر می‌دهد یا نه.
چرا مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ تا این حد سختگیر شده است؟

\n\n\n\n

سوال اصلی این است که چرا مایکروسافت برای نصب ویندوز ۱۱ این معیارهای سختگیرانه را ایجاد کرده است؟ این در حالی است که تقریبا تمام کاربران ویندوز ۷ به راحتی توانستند ویندوز ۸ و سپس ویندوز ۱۰ را نصب کنند. البته ویندوز ۸ با استقبال چندانی مواجه نشد و بخش بزرگی از کاربران از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ مهاجرت کردند.

\n\n\n\n

ویندوز 11

\n\n\n\n

مایکروسافت برای نسل جدید ویندوز بیش از گذشته به امنیت توجه کرده است. مانند لزوم بهره‌گیری از چیپ TPM 2.0، بهره‌گیری از یک پردازنده‌ی جدید منجر به افزایش امنیت سخت‌افزاری سیستم می‌شود. به لطف TPM 2.0، تمام سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۱۱ می‌توانند اطلاعات حساس را به طور سخت‌افزاری رمزنگاری کنند و همچنین با بهره‌گیری از مشخصه‌ی Secure Boot، بوت سیستم در برابر بدافزارها در امان می‌ماند.

\n\n\n\n
چیپ TPM چیست و چرا ویندوز ۱۱ همه را مجبور به استفاده از آن می‌کند؟
\n\n\n\n

آسیب‌پذیری‌های امنیتی

\n\n\n\n

ویندوز‌ ‌11

\n\n\n\n

در رابطه با این سختگیری مایکروسافت می‌توانیم یک تئوری را مطرح کنیم. محققین در اوایل سال ۲۰۱۸ متوجه آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدی در پردازنده‌های مدرن شدند که نام Spectre و Meltdown برای آن‌ها انتخاب شد. مایکروسافت مجبور شد پچ‌ها یا همان وصله‌های امنیتی برای سیستم‌های دارای پردازنده‌های قدیمی‌تر منتشر کند که سرعت آن‌ها را کاهش می‌داد و با این کار توانست مشکلات امنیتی پردازنده‌های موردنظر را دور بزند.

\n\n\n\n

در همان سال ۲۰۱۸ حمله‌ی موسوم به ZombieLoad سروصدای زیادی راه انداخت که از آسیب‌پذیری‌های امنیتی پردازنده‌ها سوءاستفاده می‌کرد. در نهایت اینتل اعلام کرد که در پردازنده‌های نسل هشتم این حفره‌ها برطرف می‌شوند. در رابطه ویندوز ۱۱ هم نکته‌ی قابل توجه این است که پردازنده‌های نسل هشتم و مدل‌های جدیدتر می‌توانند این سیستم‌عامل را نصب کنند و به نظر می‌رسد این دو موضوع با یکدیگر ارتباط دارند.

\n\n\n\n

ویندوز‌ ‌11

\n\n\n\n

البته مایکروسافت جار نمی‌زند که کامپیوترهای دارای پردازنده‌های قدیمی‌تر اساساً در سطح سخت‌افزاری نسبت به سیستم‌های جدید ناامن هستند. چنین کاری برای کسب و کار مایکروسافت خوب نیست اما به نظر می‌رسد مایکروسافت می‌خواهد بی سروصدا کاربران را ترغیب به استفاده از سخت‌افزار جدید کند.
پشتیبانی از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵

\n\n\n\n

باید خاطرنشان کنیم طبق اعلام مایکروسافت، ویندوز ۱۰ تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) به‌روزرسانی‌های امنیتی دریافت می‌کند. این یعنی اگر سیستم شما دارای پردازنده‌ی قدیمی است، می‌توانید تا حداقل ۴ سال دیگر از به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز ۱۰ بهره ببرید.

\n\n\n\n

حتی اگر قصد دارید برای چند سال دیگر از ویندوز ۱۰ استفاده کنید، به احتمال زیاد تا آن زمان باید سیستم خود را ارتقا بدهید. در آن زمان با داشتن سیستم جدید، به راحتی قادر به نصب و استفاده از ویندوز ۱۱ خواهید بود.

\n
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading