0
0

قالب سیلیکونی

قالب سیلیکونی

قالب سیلیکونی محصولی کاربردی، متنوع و فوق‌العاده است که طرفداران زیادی داشته و می‌تواند طرح‌ها و اشکال مختلفی را به‌وجود آورد. این قالب‌ها دارای خاصیت نچسب بوده و بسیار منعطف هستند. در انواع و اشکال مختلفی تولید شده و قابل تهیه و دسترس تمامی افراد هستند.

اگر شما نیز شیفتة کارکرد این محصولات منحصربه‌ فرد و عالی شده‌اید، با ما سری به فروشگاه اینترنتی محصولات سالسو بزنید و علاوه بر مطالعه این مقاله، به انتخاب قالب مورد نیاز خود بپردازید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق و کاملی از ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول را به‌ شما ارائه دهیم.

قالب سیلیکونی
قالب سیلیکونی

قالب سیلیکونی چیست؟

قالب سیلیکونی قالبی از جنس پلاستیک پلیمری با قابلیت ماندگاری بالا است. این محصولات انعطاف‌پذیر بوده و بسیار مقرون به‌صرفه‌اند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته در مورد این قالب‌ها، عدم چسبیدگی مواد به سطح آن است که موجب شده مادة مورد نظر اعم از مواد بهداشتی، تزئینی، خوراکی و بتنی به راحتی جدا شود. همین خصوصیت تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش کاربری آن گذاشته است.

توانایی تحمل این قالب‌ها در دمای بالای چهار درجه سانتیگراد،‌ امکان ساخت و پخت مواد را به شخص می‌دهد. مقاومت مثال‌زدنی آن نیز موجب ماندگاری طولانی‌مدت آن در انواع شرایط آب و هوایی اعم از پر رطوبت یا خشک می‌شود. از دیگر مشخصه‌های این قالب‌ها می‌توان به تنوع آن در زمینه‌های غیر آشپزی اشاره کرد.

به‌عنوان مثال انواع قالب گلدان، قالب جاشمعی، قالب جاعودی و دیگر قالب‌های مختلف را می‌توان تهیه کرد و در اشکال و طرح‌های گوناگونی درست کرد. این میزان از تنوع در مصارف گوناگون موجب استفادة مکرر از این قالب سیلیکونیدر اندازه‌ها و کاربردهای گوناگون شده است.

کاربرد قالب سیلیکونی

از این قالب‌ها در درست کردن اشکال مختلف جذابی استفاده می‌شود. از آن‌جایی‌که در اذهان عمومی استفاده از قالب‌های سیلیکونی به‌عنوان قالب کیک‌، دسر و شیرینی بیشتر جا افتاده‌ است،‌ لازم دیدیم این دیدگاه را تغییر داده و توجه شما را به موارد مصرفی دیگر جلب کنیم. هرچقدر این مدل قالب‌ها براقیت بالاتری داشته و از شفافیت بیشتری برخوردار باشند، امکان استفاده از آن‌ها در ساخت ابزارآلات زینتی و تولید محصولات تزئینی بیشتر است.

به‌عنوان مثال قالب جاشمعییا جاعودی از جمله این موارد به‌شمار می‌آید. برعکس استفاده از مواد اولیه سخت و کدرتر در ساخت قالب‌هایسیلیکونی، امکان تهیه و تولید محصولات مورد استفاده در شاخه‌های عمرانی مانند نمونه تست بتنی یا ساخت صابون را می‌دهد. بالاترین درجه استفاده از این قالب‌ها در مصارف رزینی بوده و در اشکالی متنوع مانند ستاره‌ای، قلبی و سایر اشکال هندسی ایجاد می‌شود.

سایر کاربردهای قالب‌های سیلیکونی در تولید ظروف استوانه‌ای، قالب گلدان، قالب کریستالی و سایر قالب‌های چند وجهی همانند تولید بدلیجات باکیفیت رزینی مانند انگشتر و دستبند است. شفافیت این قالب‌ها موجب افزایش کیفیت محصول نهایی شده و نیازی هم به چرب کردن آن وجود نخواهد داشت.

ویژگی‌های قالب سیلیکونی

از ویژگی‌های بسیار مهم این محصول تنوع در اشکال آن‌هاست. طرح‌های این قالب‌های سیلیونی بسیار گوناگون، چشمگیر و زیبا است. آنچه موجب تفاوت کیفیت این محصولات با یکدیگر می‌شود، نوع سیلیکون مورد استفاده در قالب‌گیری بوده و به درجة رزینی آن بستگی دارد. در ادامه به مهم‌ترین نکات قابل توجه در انتخاب و تولید این قالب‌ها می‌پردازیم.

  •  

 

    • انعطاف پذیری فوق‌العاده قالب سیلیکونی: شاید از اولین نکات مهم مورد توجه در رابطه با این قالب‌ها، منعطف بودن آن‌ها باشد. این خصوصیت موجب شده تا کارایی این محصولات بالا رفته و بدون نگرانی از ایجاد صدمه یا آسیب جانبی به طرح مورد نظر، امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.
    • استفاده بسیار آسان از این قالب‌ها: این نکته در استفاده طولانی مدت به‌شدت تاثیرگذار است.
    • میزان شفافیت سیلیکون: هر اندازه که شفافیت محصولات سیلیکونی بالاتر باشد، تولیدات خروجی از این قالب‌ها دارای درجه براقیت و شفاف بودن بیشتری است. همین امر موجب شده تا از قالب‌های سیلیکونی شفاف در تولید محصولات هنری و تزئینی بیشتر استفاده شود.
    • امکان استفاده مکرر از قالب‌ها: ماندگاری طولانی و امکان بهره‌ بردن از آن‌ها در تعدد دفعات بالا باعث شده تا این قالب‌ها بسیار مقرون به صرفه و کاربردی باشند. عمر قالب‌های سیلیکونی بسته به کیفیت مواد اولیه از سی الی چهل بار به بالاست. این کیفیت موجب افزایش انعطاف‌پذیری و شفافیت محصول می‌شود.

نحوه تولید قالب سیلیکونی

ساخت و تولید قالب سیلیکونیمراحل گوناگونی دارد که ما در این قسمت به‌طور خلاصه آن را بیان می‌کنیم:

 

    1. طراحی اشکال قالب مورد نظر

قدم اول در ساخت و تولید این قالب‌ها، تصمیم‌گیری بر طرح و شکل مورد نیاز است. این‌که قالب مربوطه را برای ساخت چه محصولی می‌خواهید یا استفادة آن برای تولید کدام زمینه به‌کار می‌رود، بسیار مهم است. جاکلیدی، جا شمعی، گلدان، دسر، شکلات، بتن یا هر طیف محصول نیازمند طراحی تخصصی قالب با توجه به انعطاف و شفافیت سیلیکون مورد استفاده است.

استفاده از نرم‌افزارهای سه بعدی یا پرینترهای 3D‌ نیز راهکاری بسیار دقیق و عالی برای تولید این قالب‌هاست. نمونه ابعاد و اندازه‌های قالب مطروحه در آورده شده و با قطعات چوب، شیشه یا مقوا طراحی می‌شود. سپس صیقل داده شده و به شکل مورد نظر در می‌آید. تثبیت نمونه اولیه در محفظة مربوطه با چسب یا هر مادة فیکس‌کننده‌ای انجام می‌شود. هرگونه خراش و برآمدگی صاف شده و با بهترین نوع رنگ پوشش داده می‌شود.

 

    1. انتخاب و آماده‌سازی مادة سیلیکون

مایع سیلیکون انتخاب شده با توجه به طرح انتخابی قالب تعیین شده و با کمک ابزارآلات تخصص مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از هاردنر نسبت به وزن سیلیکون موجب تنظیم این میزان با درصد به کار گرفته شده می‌شود.

 

    1. شکل‌دهی سیلیکون با محفظه طراحی شده

 

سیلیکون انتخاب شده در محفظة طراحی شده ریخته می‌شود. بدین ترتیب نمونه در زمان کافی خشک شده و برای ساخت قالب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر قالب سیلیکونیکه استانداردهای تعیین شده را رعایت کرده و از تست نهایی رد شود، قابلیت تولید انبوه را خواهد داشت.

سفارش و خرید انواع قالب

امکان سفارش و تهیه کلیه قالب‌های سیلیکونی از سایت فروشگاه اینترنتی محصولات سالسوامکان‌پذیر بودهو به تولیدات مورد نظر شما، جلوه‌ای زیبا می‌بخشد. زیبایی، تنوع و کیفیت بالای قالب سیلیکونیعرضه شده در این سامانه، از بهترین مواد اولیه تهیه شده و تنوع طراحی و رنگ‌آمیزی بسیار بالایی نیز دارند.

کلام آخر

استفاده از قالب سیلیکونینیازمند مهارتی بالاست ولی به همان نسبت هم کارایی بیشتری داشته و انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی دارد. اگر شما نیز در زمینه‌های گوناگون کاری خود نیازمند قالب‌هایی از این جنس هستید، خوشحال می‌شویم سری به فروشگاه اینترنتی سالسو زده و از‌ طرح‌های مختلف آن استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading